NIK ocenia realizację ustawy o usługach turystycznych

Newsy

NIK ocenia realizację ustawy o usługach turystycznych

25 lutego 2010

Marszałkowie województw, które przygotowują się do organizacji EURO 2012, otrzymali od NIK pozytywną ocenę za realizację zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych. W ramach ustawy m.in. nadawano uprawnienia przewodnika turystycznego i pilota wycieczek, zaszeregowywano do poszczególnych kategorii hotele(m.in. przyznawano im gwiazdki), motele, pensjonaty, campingi, domy wycieczkowe, schroniska, prowadzono rejestry pośredników turystycznych i organizatorów turystyki.
Kontrola wykazała jednak pewne nieprawidłowości. Prowadzone rejestry były niekompletne. Zdarzało się, że egzaminy na przewodnika i pilota przeprowadzała komisja, w której składzie nie było np. przedstawiciela konserwatora zabytków (na terenie, gdzie egzaminowany pilot czy przewodnik chce działać są muzea lub zabytki – udział konserwatora w egzaminie jest obowiązkowy). NIK stwierdziła też, że niekiedy w komisjach egzaminacyjnych zasiadali wykładowcy, którzy przygotowywali egzaminowanych kandydatów na przewodników i pilotów. Kategoryzacja obiektów hotelarskich, w tym m.in. przyznawanie gwiazdek hotelom, w części przypadków odbyło się z opóźnieniem lub w oparciu o niekompletne wnioski. NIK zwróciła się do Ministra Turystki i Sportu o (m.in.) rozważenie utworzenia ogólnodostępnej centralnej bazy przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.

Fragment Raportu “Informacja o wynikach kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych przez marszałków województw, które przygotowują się do turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012”:
Jak pokazują wyniki kontroli, w badanym okresie zwiększyła się o 21% liczba obiektów hotelarskich, z 1,27 tys. na koniec 2006 r. do 1,54 tys. na dzień 30.06.2009 r. Największa liczba obiektów hotelarskich zaewidencjonowanych przez marszałków województw zaszeregowana została do rodzaju hoteli (ponad 70% wszystkich obiektów wpisanych do ewidencji). Grupa tych obiektów cechowała się również największą dynamiką wzrostu (27%), a największe tempo przyrostu (62%) odnotowano wśród hoteli 5- i 4-gwiazdkowych, tj. o najwyższym standardzie w zakresie wyposażenia oraz świadczonych usług (z 82 na 31.12.2006 r. do 133 na 30.06.2009 r.). Zmniejszyła się natomiast liczba domów wycieczkowych – o 5%, kempingów – o 4% i schronisk – o 2%.
Marszałkowie 4 województw (mazowieckie, pomorskie, śląskie i wielkopolskie) prowadzili postępowania administracyjne w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i kategorii z naruszeniem przepisów wykonawczych do ustawy o usługach turystycznych oraz kpa. Stwierdzono m.in., że część spraw załatwiona była nieterminowo i w oparciu o niekompletne wnioski przedsiębiorców, ponadto w województwie pomorskim pobierano w nadmiernej wysokości opłaty za dokonanie oceny spełniania przez obiekty hotelarskie wymagań niezbędnych do zaszeregowania obiektu do określonego rodzaju i kategorii – 42 przedsiębiorców wniosło łącznie opłaty wyższe o 11,9 tys. zł od należnych.
W 3 województwach (mazowieckie, pomorskie i wielkopolskie) nierzetelnie prowadzono ewidencję obiektów hotelarskich. Karty ewidencyjne nie zawierały wszystkich wymaganych danych, m.in. nie zamieszczono w nich informacji o liczbie miejsc noclegowych i zakresie świadczonych usług. Stwierdzono ponadto, że w 2 województwach (dolnośląskie i wielkopolskie) nie założono kart ewidencyjnych dla 24 obiektów hotelarskich.
Za wyjątkiem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w pozostałych województwach marszałkowie wywiązywali się z prawnego obowiązku przeprowadzenia z urzędu raz na 3 lata okresowych kontroli obiektów hotelarskich.

(Źródło: www.nik.gov.pl/news.php?cod=2630)